علت اصلی‌ ناامنی‌ پراید




۲-۳ سال پیش یک بازدید از کارخونه پارس خودرو داشتم که علاوه بر رنو، پراید هم تولید می‌کنه. وقتی‌ از خط تولید بدنه عبور میکردیم، کمی‌ کنجکاوی کردم (شما بخونید فضولی) و از نزدیک نحوهٔ اتصال قطعات بدنه رو تعقیب کردم. نمی‌خوام از شرکت ایران خودرو تعریف کنم ولی‌ در اونجا قوانین سفت و سختی وجود داره که کیفیت اتصال (نقطه جوش) قطعت رو کنترل می‌کنه و به صورت روتین روزی چند بدنه در شیفتهای مختلف کنترل میشن (تست مخرب و غیر مخرب)

در واقع پارامتر‌های مختلفی‌ از جمله نحو اعمال نیرو و آمپر، زمان، ضخامت ورق، خنک کاری گان جوش و ... موثره تا یک جوش خوب با هستهٔ مناسب بوجود بیاد.

نقطه جوش با هستهٔ مناسب


اما در پارس خودرو که در حال حاضر متعلق به سایپا هست، کیفیت اتصالات بسیار بد و در مواردی افتضاح بود به طوری که بنظر میومد که اتصالی اصلا صورت نمیگیره و فقط رنگ ورق بخاطر حرارت تغییر می‌کنه!!

این مشکل مسلما در مورد رنوهای تولیدی این شرکت هم هست!

برای اینکه بهتر منظورم رو برسونم این عکس رو از یک اتصال خوب و بد ببینید:

1 Reject Weld, 1 Marginal Weld, 4 Good Welds


این همه رو برای این گفتم که علت اصلی‌ ناامن بودن این خودرو مشخص بشه. در واقع اگر تست ضربه برای ایمنی این خودرو قبلا توسط کیا موتورز انجام شده هیچ ربطی‌ به این خودرو که در ایران تولید می‌شه نداره.

عکس‌های زیر نشون میدان که چطور این خودرو در تصادفات متلاشی شده. در صورتی‌ که هرچه تصادف شدید باشه نباید مثل کاردستی چوبی قطعاتش از هم جدا بشن.

متاسفانه در ایران یک خودرو ارزان مناسب خانواده وجود نداره و اهمال کاری مدیران ایران خوردو هم باعث شد تا بازار به دست سایپا بیفته و مردم راهی‌ جز خرید این خودرو ناامن نداشته باشند.

اگر دوستانی از سایپا یا پارس خودرو نظر دیگری دارند خوشحال میشوم نظرشان را درج کنند

این هم شاهدی دیگر:

تولید یک میلیون خودروی غیر ایمن توسط"سایپا"

پی نوشت:

در یک تصادف بسیار شدید برای هر خودروی استاندارد بسیار کم پیش میاد که مثل این پرایدها ماشین از هم بپاشه. در واقع شدید ترین تصادف باعث مچاله شدن ماشین میشه نه ترکیدن ماشین! عکس دوم تصادف را دوباره ببینید. بدون اینکه ضربه خیلی زیادی به نیمه عقب ماشین وارد شده باشه این پراید نصف شده. من کارشناس جوش نیستم ولی این رو میدونم که اتصال جوش خوب اونیه که استحکامش از ورق معمولی کمتر نباشه و نباید در تصادف جدا بشه. (تا نظر کارشناسان چه باشه)

۴ نظر:

ناشناس گفت...

اینجاهم که بودی کارشناس خوبی بودی.
حاجی

ناشناس گفت...

سمانه: پس وای بر ما با این پرایدی که زیر پامونه!!!!

ناشناس گفت...

محمد اقا از ماست که بر ماست ، وقتی یکسری افراد بی لیاقت که در اینجا مدیر میشوند و به جای اینکه فکر مال و جان ملت باشند فقط وفقط بفکر منافع مالی خود هستند و به هر طریقی در رسیدن به این هدف، حتی با وارد کردن قطعات و اجناس بی کیفیت چینی اقدام میورزند دیگر انتظاری نمی توان داشت و ما لایق کسانی هستیم که بر ما حکومت میکنند و تا موقعی که تحول در فکر ما ایجاد نشود همین هست که خواهد بود

Unknown گفت...

agree 100% with Mr.Abas