اینجا جینهوا - قسمت هفتم - پارک معماری

قبل از آمدن به جینهوا، کمی در مورد دیدنیهای شهر تحقیق کردم و پارک معماری یکی از جاهایی بود که بهش برخوردم. البته چون هنوز رسما افتتاح نشده و در قسمت جدید شهره کمتر کسی ازش خبر داشت خلاصه با Wikimapia پیداش کردم و با کمک یکی از همکاران با محبت چینی رفتیم اونجا. جالب اینکه اونجا دیدم که دارن برای مراسم افتتاح پارک دکور میچینند!

توضیح بیشتری از این پارک :

در سال‌های اخیر، همزمان با توسعه شتابان اقتصادی كشور چین، شاهد حضور معماران صاحب‌نام و مشهوری در این كشور هستیم كه طراحی پروژه‌های مختلفی همچون دهكده المپیك 2008 چین، ساختمان جدید موزه و اپرای شهر گوانگ‌ژو، گالری هنر ملی چین، موزه ملی چین و ده‌ها پروژه دیگر را در اقصی‌نقاط آن بر عهده گرفته‌اند.

شهر Jinhua ، هم یكی از شهرهای تاریخی است که در سال‌های اخیر، در بخش اقتصاد صنعتی، كشاورزی و گردشگری توسعه بسیاری داشته است. از این‌رو، مسئولان شهر، در راستای توسعه بخش جدید شهر، تصمیم به طراحی و ساخت فضاهای مختلف شهری در این بخش گرفتند؛ طراحی اسكله رودخانه Yiwu و یك پارك فرهنگی در بخش شمالی این رودخانه یكی از این موارد است كه چگونگی انجام آن در نوع خود رویدادی منحصربفرد به شمار می‌رود.

ماجرا از این قرار است که مسئولان شهر، Ai Wei Wei، طراح و معمار چینی را كه مدیریت شركت FAKE Design را بر عهده دارد و همكار معماران مشهور سوئیسی، هرزوگ و دمورن (Herzog & de Meuron) در طراحی پروژه استادیوم المپیك 2008 چین بوده است، برای طراحی بخش فوق انتخاب نمودند. از آنجا که طبق نظر مسئولان، بخش‌های مختلف پارك می‌بایست به صورت فضاهای عمومی با مقیاس كوچك (Mini-scale Public Space) طراحی می‌شد، Ai Wei Wei، بعد از انتخاب شدن به عنوان طراح پارك، در ماه مه 2004، 16 معمار و طراح از 7 كشور مختلف ـ شامل 5 معمار از چین و 11 معمار از كشورهای‌ هلند، سویس،‌ آمریكا، استرالیا، آلمان و مكزیك ـ را برای طراحی غرفه‌ها و فضاهای مختلف این پارك انتخاب كرد. بدین‌ترتیب، این پارك كه نام پارك معماری Jinhua را بر خود گرفته، یك فضای شهری با 17 پاویون طراحی‌شده كوچك در نواری به طول تقریبی 2200 متر، در شمال رودخانه شهر، است . منبع

چندتا عکس و نام طرح و طراح آن:



Herzog & de Meuron- از سوئیس- قرائت‌خانه



Emanuel Christ & Christoph Gantenbein - از سوئیس، پاویون درخت باستانی


. Fernando Romero - از مكزیك- چایخانه روی پل


Erhard An-He Kinzelbach از استرالیا، اتاق چندرسانه‌ای


زمین بازی - Hartman - از سویس

باز هم عکس دارم اگر کسی میخواد ایمبل بزنه

۵ نظر:

ناشناس گفت...

انتظارش را نداشتم در شهر دور افتاده ای از کشور کمونیستی چین، چنین پارکی وجود داشته باشد، با آن حقوق هایی که گفتی و با آن اقتصاد بسته ای که از چین می شناسیم، انتظار داشتم همه چیز خاکستری و قوطی کبریتی و خشک باشد. در این چند پُست اخیر، چهره ای از چین نشان داده ای که برای من یکی غیر منتظره بود، آن جشن ها و رنگ ها و...ا

محمد قلمبر گفت...

کاملا با شما موافقم
من هم انتظارش رو نداشتم
چیزی که خیلی به چشم میاد شادی خالصیه که در مردم دیده میشه. اثری از استرس و ناراحتی در چهره زنها و جوانهای دستفروش نمیبینی
برعکس عمده مردم ما که شادی شون مسخره کردن مشکلات و بدبختیاشونه اینجا غیر از لبخند و سادگی و رضایت ندیدم
فقط آسفالت خیابون ها خاکستریه

ناشناس گفت...

salam
residan be kheir,vaghean jaleb bood lezat bordam.Age man jay Iran khodro boodam bishtar to ro be mamoriyat miferestadam. Age ye kam safaret tolanitar bood hatman shajare namey mardom ro ham peyda mikadri:)
Na jedi khosh be halet.Email bezanam ya haminja begam bazam ax?

پرستو گفت...

با سلام ، من اتفاقي عكسهاي مربوط به چين را ديدم خيلي خوشم آمد مخصوصاً از غذاهايي كه دارند آيا واقعاً آنها سوسك را مي خورند تا نبينم باورم نميشه . اگر عكسهاي ديگري داريد برايم بفرستيد ممنون مي شم .

محمد قلمبر گفت...

سلام پرستو خانم
چین کشور بزرگیست و ذائقه مردم هم در نقاط مختلفش فرق میکنه. البته حشرات هم میخورند ولی نه سوسکهایی که توی حمام و توالت پیدا میشه.

در شهری که من بودم مردم حشره نمیخوردند. البته اگر به عکس ها نگاه کنید چیزهایی هم که میخوردند دست کم از حشرات نداره.
متاسفانه عکس بیشتری ندارم.
ضمنا آدرس ایمیلی از خودتون نذاشتید تا چیزی بفرستم