مهار تورم 70 درصدی و ...


رییس جمهور در سخنرانی خود در جمع علما و روحانیون شهر مشهد اعلام فرموده اند که تورم 70 درصد را مهار کرده اند. ایشان ادعا کرده اند که دو سال گذشته سخت ترین سالهای بعد از انقلاب از نظر هجمه به کشور بوده است.
ظاهرا آقای رییس جمهور فراموش کرده اند زمانی را که کشورمان انقلابی را پشت سر گذارده بود و به یکباره جنگی فراگیر دامن دولت و کشور را گرفت. و یا اینکه بعد از جنگ، آغاز سازندگی خرابی ها و نفت هفت دلاری را فراموش کرده اند. یادشان رفته است که برای هزینه های جاری نیاز به استقراض در کشور بسیار بود. حتی سالهای بعد تر که دامنه استقراض ها گسترده شد. نزول قیمت نفت و سررسیدن زمان بازپرداخت وام های جهانی، فشار بر دولت های گذشته وارد کرده بود.
ایشان چه خوش نشسته اند که صندوق ذخیره ارزی را پر و پیمان تحویل گرفتند. نفت 100 دلار هم نوش جانشان شد. کشوری که می توانست در بهترین موقعیت اقتصادی باشد، تورم 22 درصدی را به خورد مردم داد. اگر مسئله دشمنان و تحریم دشمنان است. مگر این دشمنان در گذشته نبوده اند. از زمانی که به یاد داریم، خطر این دشمنانی که ایشان بدان اشاره می کنند وجود داشته است. تحریم هم که چیز تازه ای نیست. جناب آقای احمدی نژاد فراموش کرده اند که در سخنرانی های خود از تحریم استقبال کرده اند و گفته اند باعث شکوفایی ماست. حالا چه شده تحریم شده عامل سختی دولتشان ، خدا می داند.
ایران در این سالها فشار خارجی را بر خود دیده اما دلیل آن دشمن تر شدن دشمنان پیشین نبوده، بی سیاستی و حذف دیپلماسی از روابط خارجی ما بوده است. همان که عاملی شد که حتی کسانی چون دکتر لاریجانی نیز تاب تحمل ان را نداشتند. باور کنیم که آنچه امروز بر ما می رود نتایج نسنجیده سخن گفتن هایمان، و بلوف هایی است که نا به جا زده شد. فراموش نکنیم بسیار کارها نکردیم اما چنان پر هیجان از آن دم زدیم که پرونده خود را به شورای امنیت کشاندیم. اگر جناب رییس جمهور فشاری را امروز بر دوش خود تحمل می کنند، نشانی از نپختگی عمل و سخنان ایشان است. نشان از به وقوع پیوستن همان پیش بینی هایی است که دوستان نزدیک ایشان بدان هشدار داده بودند. خوشبختانه امثال لاریجانی، توکلی و بسیاری دیگر که زمانی به رییس جمهور نزدیک بوده اند، این روزها را زودتر پیش بینی کرده اند. از دیگران و منتقدینشان نمی گویم که متاسفانه نقد ایشان را همدلانه نشنیدند و تحمل ننمودند.
فراموش نکنیم که تمامی کشورها بر اساس منفافع خویش عمل می کنند و مصلحت خود را فدای دوستی با دیگران نمی کنند. شک نداشته باشیم که گاهی منافع کشوری در تعارض با منافع ماست و در همیشه تاریخ، دشمنی های پنهانی در بین دول وجود داشته. هنر، مهار دشمنی ها و استفاده از موقعیت ها به نفع کشور و نظام است. ما در این چند سال این کار را نکردیم و بر طبل دشمنی کوبیدیم و اکنون اعلام می کنیم در این دو سه ساله، دشمنی ها زیاد بوده و بر ما سخت گذشته است. این اعتراف درستی است. اما کاش رییس جمهور کمی بیشتر می اندیشیدند.
البته ایشان آمار و ارقام دیگری هم داده اند. کلا علاقه زیادی به جعل آمار دارند. ما هم خوشحال خواهیم بود که رشد علم با این شتاب بالا رفته باشد، به شرطی که این آمار تنها نشانی از چند مقاله ای نباشد که در برخی مجلات چاپ شده و نمود بیرونی نداشته باشد. ما هم خوشحالیم که صادراتمان بالا رفته، به شرطی که این صادرات تنها محدود به میعانات گازی نباشد، که این باز همان بی ربط به صادرات نفتی نیست. ما هم خوشحالیم که ایشان تورم و گرانی را مهار کرده اند، به شرطی که واقعا مهار شده باشد و فاصله فقیر و غنی هر روز بیشتر نشده باشد و شهروندان از حداقل حق خود، که داشتن سرپناهی مناسب است، بهره مند باشد.

پی نوشت: روزی شخصی بر منبر مسجدی شروع به وعظ می کند که آهای مردم، اگر اکنون خشکسالی بود و زمین های شما در معرض هجوم ملخ قرار می گرفت و محصولاتتان از دست می رفت، چه می کردید؟ اگر بیماری لاعلاجی به میان دامهای شما می افتاد و آنها را یک به یک از دست می دادید، چه می کردید؟ اگر امراض مسری وارد دیار شما می شد و عزیزانتان را از شما می گرفت چه می کردید؟ وقتی همه شنوندگان تحت تاثیر قرار گرفتند واعظ ادامه می دهد، پس بروید و خوش باشید که مشکلاتی که دارید در آن حد نیست و خدا را شکر کنید

منبع

هیچ نظری موجود نیست: