توقف عمليات به خاطر نداشتن بنزين




همشهری 27 تیر 1386

داخلی - گروه حوادث:
عمليات دستگيري اعضاي باندي كه با سكه‌ و عتيقه‌هاي قلابي از مردم كلاهبرداري مي‌كردند به علت سهميه‌بندي بنزين متوقف مانده است.

در اين عمليات قرار بود ماموران همراه 2 تن از متهمان عازم شمال كشور شده و با محاصره مخفيگاه ديگر اعضاي باند، آنها را دستگير كنند.

مدتي پيش زماني كه ماموران حفاظت از ميراث فرهنگي تهران از ماجراي كلاهبرداري‌هاي يك باند حرفه‌اي با استفاده از سكه‌ها و عتيقه‌هاي قلابي با خبر شدند، به دستور بازپرس شعبه 15 دادسراي ناحيه 5 تهران، تحقيقات تخصصي براي شناسايي اعضاي اين باند آغاز شد.

ماموران در تحقيق از طعمه های اين باند دريافتند كلاهبرداران پس از شناسايي خريداران سكه‌هاي قديمي و اشياء عتيقه با آنها وارد مذاكره شده و با نشان دادن تعدادي سكه و عتيقه‌هاي واقعي به آنها، ادعا مي‌كنند قصد فروش تعداد زیادی از آنها را دارند.

به اين ترتيب، خريداران كه تصور مي‌كردند با خريد سكه‌ها به پول زيادي مي‌رسند وسوسه شده و با اعضاي باند وارد معامله مي‌شدند. اما هنگامي كه زمان معامله فرا مي‌رسيد، اعضاي باند پس از دريافت پول‌هاي كلان از طعمه‌هاي خود ، به آنها سكه و عتيقه‌هاي قلابي داده و پا به فرار مي‌گذاشتند.

قرار صوري با اعضاي باند

با به دست آمدن اين اطلاعات ،ماموران حفاظت از ميراث فرهنگي تصميم گرفتند خود را به عنوان خريدار سكه و عتيقه جا زده و براي به دست آوردن مدارك قابل پذیرش در دادگاه، با اعضاي باند وارد معامله صوري شوند. به اين ترتيب يكي از مأموران با تبهكاران تماس گرفت و مدعي شد قصد خريد سكه و عتيقه را دارد.

چند روز بعد در حالي كه اعضاي باند تصور مي كردند طعمه ديگري را به دام انداخته‌اند با این مأمور مخفي وارد معامله شده و براي تحويل سكه‌ها و عتيقه‌ها با او قرار گذاشتند.

آن روز در حالي كه ديگر مأموران محل قرار را زير نظر گرفته بودند، تبهكاران براي انجام معامله پا به اين محل گذاشتند اما در جريان عمليات پليسي در حالی که 3 نفر از آنها توانسته بودند از حلقه محاصره ماموران بگریزند، 2 عضو دیگر باند دستگير شدند.

با انتقال متهمان به دادسراي ناحيه 5، آنها به كلاهبرداري از خريداران اشياء عتيقه اعتراف كرده و مدعي شدند همدستانشان ساكن يكي از روستا‌هاي شمال كشور هستند و در صورتي كه همراه مأموران به اين روستا بروند مي‌توانند مخفيگاه آنها را به پليس نشان دهند.

توقف عمليات به خاطر نداشتن بنزين

پس از اعترافات متهمان، آنها روانه زندان شده و بازپرس شعبه 15 دادسراي ناحيه 5 از پليس خواست براي دستگيري ديگر اعضاي باند همراه متهمان عازم شمال كشور شوند. اما مدتي بعد نامه‌اي در اختيار بازپرس پرونده قرار گرفت كه حكايت از توقف عمليات به خاطر نداشتن سوخت كافي داشت.

به گفته بازپرس جراحي در اين نامه آمده بود كه به خاطر سهميه بندي بنزين و نداشتن سوخت كافي، پليس قادر نيست عمليات دستگيري متهمان را ادامه دهد مگر آنكه شاكي پرونده، تهيه سوخت را بر عهده بگيرد.

اما اين در حالي بود كه سازمان ميراث فرهنگي، به عنوان شاكي پرونده نيز اعلام كرده بود كه مي‌تواند هتل و خودروي مورد نياز را در اختيار پليس قرار دهد اما به علت نداشتن کارت سوخت از تهيه بنزين عاجز است.

هیچ نظری موجود نیست: