روز جهانی چپ دستها


روز جهانی چپ دستها رو به چپ دستهای عزیز تبریک میگم. من خودم که از چپ دست بودن خودم خیلی راضی هستم. گرچه کارکردن با بعضی وسایل مانند قیچی، کارد میوه خوری و موشواره و ... برای ما معمولا مشکله ولی حس خوبیه آدم کمی متفاوت و در اقلیت10 تا 15 درصدی مردم باشه!
نكته قابلت توجه این تنی‌چند از هنرمندان طراز اول جهان كه دستی معجزه‌گر داشته‌اند، از جمله" میكل آنژ"، " لئونارد داوینچی"،" رامبران" و "پیكاسو" چپ‌دست بوده‌اند.
"
باخ"،" بتهوون"،" انیشتن"،" اسحاق نیوتن" ،" مونتسكیو"، "ابن خلدون" ، "جبران خلیل جبران" ،" شكسپیر" ،" چارلی چاپلین" و بسیاری دیگر نیز در زمره چپ دستها یاد شده‌اند.
می‌گویند چپ‌دست‌ها با هوش‌ترند ولی هنوز شواهد علمی‌كافی برای‌آن وجود ندارد و گفته می‌شود بسیاری از مدیران شركتهای رایانه‌ای از جمله ‪بیل گیتسآقای كامپیوتر هم چپ دست است. شاید بشه گفت چپ دست ها به علت قرار گرفتن در دنیای راست دست ها، برای کسب مهارت کار و زندگی از بچگی بیشتر کار کرده و به همین علت خلاقیت و مهارت کار با ابزار در اونها بیشتره.

مشكلات چپ دستها سبب شد كه در سال1976 (‪ یک سال بعد از تولد من و وقتی فهمیدند من هم چپ دستم!) سازمان جهاني چپ دستان شكل گيرد و روز 22 مرداد برابر با 13 آگوست رو روز جهانی چپ دستها نام گذاری شود این هم سایتش .

در قدیم چپ‌دستی را عیب و علّت می‌دانستند. زمانی یک مرد ژاپنی حق داشت زن چپ‌دستش را طلاق بدهد. اسکیموها فکر می‌کردند که چپ دست‌ها جادوگرند. در زبان لاتینی چپ را sinister می‌گویند که به معنی شوم و نحس و بد یُمن است. در زبان فرانسوی برای دو واژه چپ و ناشی یک کلمه gauche بکار می‌رود و در زبان آلمانی کلمه linkisch به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است.

این هم یک مقاله در این مورد

یک گزارش از bbc در مورد چپ دستها



۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خواستم به اطلاع برسانم که یکی از بزرگان آینده ایران زمین هم چپ دست است و او سروش مسعود است

با احترام
حسن مسعود

ناشناس گفت...

سلام
من یکی رو میشناسم که عضو هیات علمی دانشگاهه و الان داره دکترای مهندسی پتروشیمی میگیره ولی نگو از خطش که بجز خودش نمیتونه کسی اونو بخونه .
وقتی علتش رو ازش پرسیدم گفت که چون چپ دست بوده و پدر و مادرش اونو مجبور کردن با دست راست بنویسه خطش اینجوری شده.خلاصه ظاهرا چپ دستی گاهی خیلی دردسر سازه!!!

ناشناس گفت...

راستی کامنت قبلی رو من نوشته بودم.نگی چرا سر نمیزنی ها!!!
علی