وقتي يک نوشابه مي‌خوريد، چه اتفاقي مي‌افتد؟

1 دقيقه بعد: 10 قاشق چاي‌خوري شکر وارد بدنتان مي‌شود. مي‌دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شکر دچار استفراغ نمي‌شويد؟ چون اسيد فسفريک، طعم آن را کمي مي‌گيرد و شيريني‌اش را خنثي مي‌کند.

20 دقيقه بعد: قند خونتان بالا مي‌رود و منجر به ترشح ناگهاني و يک‌جاي انسولين مي‌شود. کبدتان شروع مي‌کند به تبديل قند به چربي تا قند خون، بيشتر از اين بالا نرود.

40 دقيقه بعد : حالا ديگر جذب کافئين کامل شده؛ مردمک‌ چشمهايتان گشاد مي‌شود، فشار خونتان بالا مي‌رود و در پاسخ به اين حالت، کبدتان قند را به داخل جريان خون رها مي‌کند. گيرنده‌هاي آدنوزين مغز حالا بلوک مي‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگي جلوگيري کنند.

45 دقيقه بعد : ترشح دوپامين افزايش پيدا مي‌کند و مراکز خاصي در مغز، که حالت سرخوشي ايجاد مي‌کنند، تحريک مي‌شوند. اين همان مکانيسمي است که در مصرف هروئين منجر به ايجاد سرخوشي مي‌شود.

بعد از 60 دقيقه : اسيد فسفريک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسيم، منيزيم و روي(Zn) مي‌چسبد. متابوليسم بدن افزايش پيدا مي‌کند. ميزان بالاي قند خون و شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي، دفع هرچه بيشتر کلسيم را از طريق ادرار باعث مي‌شوند.

مدتي بعد : کافئين در نقش يک داروي مدر (ادرارآور) وارد عمل مي‌شود. حالا ديگر کلسيم و منيزيم و روي که قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مي‌شود و به همراه آن مقادير زيادي آب، سديم و ديگر الکتروليت‌ها نيز از دست مي‌رود.

سرانجام : کم‌کم آن غوغايي که در بدنتان ايجاد شده بود؛ فروکش مي‌کند و نوبت به افت قند مي‌رسد. در اين مرحله يا خيلي حساس و تحريک‌پذير مي‌شويد يا خيلي کرخت و بي‌حال. حالا ديگر تمام آن آبي را که از طريق نوشابه وارد بدن خود کرده بوديد، دفع کرده‌ايد؛ آبي که مي‌شد به جاي اسيد و کافئين و شکر، حاوي مواد مفيدي براي بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئين هم از بين مي‌رود و شما هوس يک نوشابه ديگر مي‌کنيد.

باز هم نوشابه ميخوريد؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

کاش می شد ضررو زیان هایی که از همه ی عوامل مختلف زندگی شهری پدید می آمد را با هم مقایسه کرد، شاید آن موقع ببینیم که نوشابه با این ضررهایش در برابر بسیاری از عوامل دیگر آن قدر ها هم فاجعه نیست
اروپایی ها راه و بیراه کوکا می خورند، آمریکایی ها که لابد بیشتر، گوشت خوک می خورند که منبع مرض و چربی است، همه سیگاری اند، الکل می خورند و ...و اگرچه محسوس است که اینها چه اثری بر روح و معرفت این مردم گذاشته است اما از بابت سلامت فیزیکی و طول عمر، وضعی بدتر از مردمِ شهرهای ما ندارند، دارند؟