مجموعه تلویزیونی پدر سالار و قیمت مسکن


مجموعه پدرسالار كه يكبار در اوايل دهه 70 روي آنتن رفت، در حال حاضر هر روز صبح از شبكه دو پخش مي‌شود. سه روز پيش در يكي از قسمت‌هاي اين سريال كه پخش مي‌شد، پسر کوچک خانواده پدرسالار براي خريد يا اجاره خانه وارد يكي از بنگاه‌هاي املاك در شهر تهران شد و مسوول بنگاه داشت قيمت‌ها را به او پيشنهاد مي‌داد كه تلويزيون ارقام ارائه شده را سانسور كرد.
هر چه سعي كردم لب‌خواني كنم كه متصدي بنگاه معاملات املاك چه قيمتي را مي‌گويد، نشد.چرا که زمان اعلام قیمت بسیار سریع گذشت. شاید ارقام 15, 16 سال پیش آنقدر ناچیز به حساب می آید که به سبکی هرچه تمام از دهان مشاور املاک عبور کرد. از همین رو روز گذشته به آمارهاي مستند و رسمي وزارت مسكن و شهرسازي و بانك مركزي درباره قيمت مسكن در تهران در اوايل دهه 70 مراجعه كردم و تازه متوجه شدم كه چرا رسانه ملي مجبور شده از يادآوري قيمت ملك در اوائل دهه 70 صرف‌نظر كند.
متوسط قيمت يك متر مربع واحد مسكوني در تهران در سال 1370 معادل 50هزار تومان بوده است.
اين رقم در سال‌هاي 71، 72، 73، 74 و 75 به ترتيب به 50هزار ، 60هزار ، 70هزار ، 90هزار و 150هزار تومان رسیده بود. اما در سال 85 برابر آمار وزارت مسكن و شهرسازي قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در تهران 820هزار تومان بوده است. در حال حاضر نيز بر اساس تحقيقات از بازار خريد و فروش مسكن، حداقل قيمت پيشنهادي براي فروش ملك در تهران پايين‌تر از يك‌ميليون و 200هزار تومان نيست.
در واقع در حال حاضر كه سريال پدرسالار پخش مجدد مي‌شود، قيمت مسكن حداقل بيش از 20 برابر زماني كه اين سريال براي بار اول از تلويزيون به نمايش درآمد، افزايش يافته است و اين افزايش بدون منطق و افسار گسيخته باعث شده رسانه ملي از گفتن آن به دلايلي چشم‌پوشي كند.

منبع : دنیای افتصاد 5 دیماه 86

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خدا از سر تقصیراتت نگذره که منو یادِ سالهای 71 و 72 انداختی. یادش به خیر، اون روزها همه با هم توی کلاس اینو می خوندیم
...
یادته، یادته
یادته اون روزا بستنی داشتیم
بستنیمون شیرین بود، مشتری داشتیم
مشتریمون کچل بود، دوسِش نداشتیم
...

محسن صلاحی‌راد گفت...

بلاگت بوی خوشی میده... ازش خوشم اومد. سنگین و باوقاره. بادا ازینسان که هست!