باب ديلان ايران و اعتراض با سه تار


او سه تار مي نوازد و استاد شعر و ادبيات کهن پارسي است. اما نواهاي نواخته شده اش بر اين آلت موسيقي در کنار صداي عميق و غزل هاي گزنده اش راجع به پرورش يافتن در يک کشور اسلامي، محسن نامجو را به جنجال برانگيزترين و يقينا ً با دل و جرأت ترين چهره موسيقي امروز ايران تبديل کرده است.

برخي او را نابغه و يا باب ديلان ايران مي خوانند و مي گويند، موسيقي طنزآلود او بدرستي بيانگر يأس و سرخوردگي جوانان ايراني است. منتقدين نامجو معتقدند، موسيقي او به خاطر ترکيب دائمي با موسيقي غربي جاز و راک، موسيقي کلاسيک و سنتي را به سخره مي گيرد.

نامجوي 31 ساله خواننده، آهنگساز و نوازنده است، اما طرفداران او معتقدند او بيش از همه اينها يک اجراء کننده بزرگ است. وي در مصاحبه اي در يکي از استديوهايش در تهران گفت: "من مي خواستم موسيقي ايراني را نجات دهم. اين موسيقي متعلق به زمان حال نيست و نمي تواند نسل جوان را اقنا کند. واقعيت اين است که موسيقي ايراني خيلي نزديک به ساير سبک هاست و ترکيب آن با سبک هاي ديگر با کمي هوشمندي و ذکاوت ممکن است."

اما طرفداران نامجو معتقدند، اين اشعار غنايي اوست که موسيقي او را بسيار مهم جلوه داده است. او اشعار کهن پارسي مانند آثار مولانا و حافظ را که داراي مضاميني مانند عشق و شهوت هستند، مي خواند. در عين حال آشنايي او با ادبيات فارسي باعث شده است او بتواند غزل هاي خود را در قالب هاي قابل قبول بسرايد.

مهسا وحدت خواننده 33 ساله مي گويد: "اولين باري که به موسيقي او گوش دادم، برايم غيرمنتظره بود. براي من اين موسيقي با خنده شروع و با گريه تمام شد. موسيقي و غزل هاي او نشان دهنده موقعيت تلخ نسل من و جامعه اي است که ما در آن زندگي مي کنيم." نامجو از بيان مسائل روز ابايي ندارد.

او در يک آواز بنام "نئوکانتي" مي گويد: "آنچه که متعلق به ماست يک دولت شرمنده است. آنچه که متعلق به ماست يک تيم ملي بازنده است. " اين ابيات به سرخوردگي گسترده از دولت محمد خاتمي و باخت هاي پي در پي تيم هاي فوتبال ايران اشاره دارند. نامجو با صدايي که بيشتر راضي تا اميدوار به نظر مي رسد، مي گويد:" شايد آنچه که مال ماست، آينده است."

او در يک آواز مشهور ديگر مي گويد: "يک روز صبح از خواب پا مي شي و مي بيني باد تو را برده. کسي دور و برت نيست و چند تار ديگر موت سفيد شده. يک بار ديگر تولدت عزا مي شه." پس از زدن ملودي غيرمنتظره غربي، او با صداي آهسته تر ادامه مي دهد: "جبر جغرافيائي. تو در زاده آسيائي. پا در هوائي و خوراکت شده سيگار و چائي."

اتابک الياسي نوازنده و استاد موسيقي دانشکده موسيقي دانشگاه هنر در تهران مي گويد، "در موسيقي آقاي نامجو اعتراض و طنز وجود دارد. در عين حال اين موسيقي کاملا ً ايراني است چرا که او دائما ً به مسائلي که به زندگي ايرانيان مربوط مي شود، اشاره مي کند."

ارزيابي شهرت آقاي نامجو سخت است چرا که او در دوره اي به بلوغ رسيده که فشارهاي زيادي بر موسيقي ايراني وجود دارد. با انتخاب محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري محافظه کار ايران بار ديگر موسيقي مورد بي مهري قرار گرفته است. مقامات ايراني در ماه ژوئيه يک کنسرت موسيقي راک و جاز را در تهران کنسل کردند. بيش از 200 نفر نيز در ماه اوت که در يک کنسرت خصوصي راک در کرج شرکت کرده بودند، دستگير شدند. به گزارش خبرگزاري هاي محلي، علي فلاحي دادستان عمومي کرج اين کنسرت را "شيطاني" خوانده است.

آقاي نامجو تاکنون قادر نبوده اجراي زنده و علني داشته باشد و مجوزي هم از سوي دولت براي فروش سي دي هايش دريافت نکرده است. اما او توانسته است اجراي خصوصي داشته باشد، سي دي هايش هم در بازار سياه به فروش مي رسند و در يک تحول توجيه ناپذير آوازهايش از راديوهاي ايران پخش مي شوند.

عليرضا سميع آذر مدير اسبق موزه هنرهاي معاصر در تهران مي گويد: "تصور مي کنم او بعنوان يک هنرمند جسور و شجاع که خلق يک چيز تازه را فراتر از موانع سنتي باب کرده، به ياد خواهد آمد. تصور مي کنم سهم او در موسيقي ما زياد خواهد بود." آقاي نامجو مي گويد، آرزوي بعدي من اين است که در خارج از کشور موسيقي بخوانم. او مي گويد: "من مي خواهم مبارزه کنم و با موسيقي غربي آشنا شوم. من براحتي در اينجا پذيرفته شدم."

منبع: نيويورک تايمز، اول سپتامبر
http://www.roozonline.com/archives/2007/09/post_3824.php

هیچ نظری موجود نیست: