نخستین آلبوم رسمی محسن نامجو منتشر شد


پس از یک سال انتظار، آلبوم "ترنج" با صدای محسن نامجو از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت و وارد بازار موسیقی شد.

شرکت آوای باربد با حذف سه قطعه، این آلبوم را که حاوی ۹ قطعه موسیقی است، منتشر کرده است.

قطعات ترنج، تلخی نکند، جره باز، رو سر بنه به بالین، وا وا لیلی، ترسم که اشک، دل می ‌رود ز دستم، در میان جان و زلف قطعات این آلبوم هستند که پیش از این همگی بر روی اینترنت هزاران بار دانلود شده ولی این ‌بار با تنظیم جدید و به صورت مجاز منتشر شده ‌اند.

محسن نامجو که چند هفته پیش از ایران مهاجرت کرد، یکی از جنجالی ‌ترین خوانندگان موسیقی زیرزمینی ایران است که موفق به برگزاری کنسرت رسمی در ایران نشد.

مشخصه کار او که با واکنش ‌های بسیار از سوی اهل موسیقی و مردم همراه بود، تلفیق سبک ‌های مختلف موسیقی ایرانی و خارجی و تغییر در شعر کلاسیک فارسی است.

در موسیقی ‌های او گوشه‌ هایی از سبک ‌های راک، سنتی، بلوز، جاز و محلی شنیده می‌شود.

او می‌گوید: "تلفیق از نظر من اپیدمی زمانه‌است. تلفیق موسیقیایی دو شکل دارد، یکی تلفیق ابزار است، مثلا قرار دادن گیتار در برابر سه تار که چیز جدیدی نیست و دیگری تلفیق گام که تا به حال کمتر در موسیقی ایران به آن پرداخته شده، مثلا کافی است که دو نت از دستگاه شور حذف شود تا به گام بلوز برسیم."

محسن نامجو متولد سال ۱۳۵۴ در تربت جام است. از سال ۱۳۶۷ با یادگیری سولفژ و نت خوانی، همچنین آموزش ردیف آوازی نزد نصرالله ناصح پور پیگیری جدی هنر موسیقی را آغاز کرد.

نامجو سال ۱۳۷۳ وارد دانشکده تئاتر شد و یک سال پس از این تاریخ به دانشگاه هنرهای زیبا پا گذاشت تا موسیقی بخواند. او تاکنون برای حدود ۸ نمایش موسیقی ساخته که از جمله آن ها می توان "تکیه ملت" (به کارگردانی حسین کیانی) و "من باید برم، خیلی دیرم شده" (نوشته محمد چرم شیر و کارگردانی محمد عاقبتی) را نام برد.

محسن نامجو برای چند فیلم هم موسیقی متن ساخته که از آن جمله می‌توان به "برای آمدنت دعا می کنم"، "حفره"، "اقوام"، "کنتراست"، "در سه ثانیه اتفاق افتاد" و "مرگ مرگ" اشاره کرد.

سامان سالور، مستند ساز ایرانی نیز از فعالیت های نامجو فیلم مستندی به نام "آرامش با دیازپام ده" ساخته است.

نامجو از سال ۱۳۸۲ شروع به ضبط آثار خود کرد که حاصل این کار، تهیه حدود ۳۰ تراک در قالب ۴ آلبوم است که به جز ترنج بقیه اجازه انتشار نگرفته ‌اند.

نامجو به همراه رضا عطاران تیتراژ آغازین مجموغه تلویزیونی "ترش و شیرین" را که نوروز از تلویزیون ایران پخش می شد، اجرا کرد اما نام و صدای او از تیتراژ مجموعه تلویزیونی چهارخونه که در حال پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران است، حذف شده است.

منبع بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: