به مناسبت سالروز فوت آقای طالقانی

چند هفته پیش با یکی از دوستان به طالقان رفتیم . در کنار استفاده از هوای خوب آنجا به منزل آقای طالقانی هم سری زدیم. عکس ها زیر مربوط به آنجاست







و گزیده ایی از گقته های ایشان


* علمی که ماورای اندیشه ها و فرمول ها و دریافت هایش را نبیند،بتی است که امروز دنیا به آن گرفتار شده است

* شما را به خدا بیایید قرآن را از دست عمال اموات بیرون بیاوریم. ببینید كه این كتاب حیات، كتاب حركت، كتاب قدرت، كتاب هدایت و كتاب ایمان به چه سرنوشتى در میان ما دچار شده است.

(مناره اى در كویر، ص 186)

* آن مسلمانى كه خیال مى كند نمازش را خوانده و روزه اش را گرفته و دعایش را خوانده و تكلیفش ساقط شده و منظور همین بوده، دین را نفهمیده است. آن كه خیال مى كند به همه رساله عملیه عمل كرد و دیگر هیچ مسئولیتى ندارد، دین را نفهمیده است. ما مى گوییم اسلام دین تحرك است، حال چرا مسلمانان تحركشان از بین رفته است؟ براى اینكه عبادات را منتهاى مسئله و مسئولیت بعثت انبیا گمان كرده اند. چنان سرهایمان را به پایین انداخته ایم و شانه از زیر بار مسئولیت ها خالى كرده. اینكه فقط دین را در چند جمله طهارت، نماز و روزه خلاصه كرده ایم و بس... در صورتى كه مسلمانى و دین داشتن یعنى تعیین سرنوشت، استقرار محیط امن، آزادى بیان، دخالت در امور زندگى، دخالت در اقتصاد، دخالت در بیت المال مملكت. (ابوذر زمان، ج،2 ص 400)

* آن کسی که نوید آزادی می‌دهد، اوست که طرفدار انسان است. این نیست که زندگی فقط نان و آب باشد.انسان که کمتر از حیوان نیست. انسان می‌خواهد آزاد نفس بکشد، آزاد زندگی کند.انسان آزادی می‌خواهد. افرادی می‌خواهند بر انسان مسلط شوند…امروز ما خطر بالاتری داریم و آن مستبدینی هستند که می‌خواهند بر ما تحمیل کنند… اگر وضع به همین منوال پیش رود مستبدینی بر همه ما مسلط خواهند شد.

(سخنرانی طالقانی در کاخ سعدآباد،23 رمضان 58؛ کیهان،25 مرداد 58)

*تحمیل کردن به نام دین خطرناک‌ترین تحمیلات است، یعنی آنچه از خدا نیست، از جانب حق نیست، آن‌ها را به اسم خدا به دست‌ و پای مردم ببندند، حق اعتراض به کسی ندهند، حق انتقاد ندهند، حق فعالیت آزاد به مسلمان‌ها و مردم ندهند… دعوت اسلام به رحمت و آزادی است… باید از همان قدم اول پرچم رحمت را باز کنیم… صدها بار من گفتم که مساله شورا از اساسی‌ترین مسائل اسلامی است. حتی به پیغمبرش با آن عظمت می‌گوید با مردم مشورت کن، به این‌ها شخصیت بده، بدانند که مسئولیت دارند. هنوز در مجلس خبرگان بحث می‌کنند که این اصل اساسی قرآن به چه صورت پیاده شود. می‌دانم چرا نکردند…. علی فرمود هرکس استبداد کند، هلاک می‌شود… بروید دنبال کارتان، بگذارید این مردم مسئولیت پیدا کنند…خود رایی و خودخواهی را کنار بگذارید، تحمیل عقیده را کنار بگذارید، استبداد زیر پرده دین را کنار بزنید…

نماز جمعه 17 شهریور 58

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
دوست عزيز با ذكر لينك از تصاوير مربوط به آيت الله طالقاني در وبلاگ استفاده كردم اگر رضايت نداريد لطفا اطلاع دهيد.
mouhajer.wordpress.com